Sinds het begin van de COVID-19 pandemie is er veel gesproken over de manier waarop mensen hebben gereageerd op het feit dat ze gedwongen werden om vanuit huis te werken.
Maar er is niet veel informatie over wat ze echt denken, hoe ze zijn getroffen en wat er vanaf hier zal gebeuren.
Werken van thuis uit is voor veel mensen ideaal. Maar hoe begin je daaraan? Wat zijn de mogelijkheden van thuiswerk? Wil jij gaan voor een (gedeeltelijke) .Thuiswerk heeft heel wat voordelen. Soms is het fijn om samen met collega’s te werken in een bedrijf, maar je inkomen verdienen met thuiswerk is voor veel mensen een droom.
Wil je graag thuiswerken en serieus geld verdienen?
Thuiswerken wordt steeds populairder. Steeds meer mensen duiken liever thuis achter hun laptop dan dat ze de hele dag op kantoor zitten werken. Toch is niet iedereen overtuigd van deze manier van werken. We zetten in deze blog de belangrijke voordelen op een rijtje!
Je team hoeft niet in hetzelfde kantoor te zitten om succesvol te zijn. Thuiswerken kan tot dezelfde geweldige resultaten leiden als werken op een paar bureaus buiten het bereik van uw collega’s – of zelfs meer. Er zijn veel bedrijven die afhankelijk zijn van volledig externe teams en andere bedrijven die werknemers aanmoedigen om af en toe thuis te werken. Er zijn inderdaad veel redenen om vanuit een thuiskantoor te werken en werken op afstand heeft een aantal voordelen. Het geeft je vrijheid en flexibiliteit op het gebied van werktijden, je hoeft geen tijd te verspillen aan woon-werkverkeer, je kunt de perfecte werkomgeving voor jezelf creëren, plus nog meer.
Thuiswerken kan echter uitdagender zijn dan men denkt. De lijnen tussen “kantoor” en “thuis” kunnen wazig worden. Thuis kan er veel afleiding zijn; het huis schoonmaken en de was doen, de nieuwste aflevering van je favoriete Netflix-serie bekijken, de planten in huis verzorgen, enz. Om het beste uit uw thuiskantoor te halen, moet u dus wat plannen maken en itereren tot u weet wat voor u werkt. Hier zijn onze topkeuzes over hoe je vanuit huis als een pro kunt werken:
1. 1. Stel uw werkruimte in
Het kan voelen alsof je probeert je laptop mee te nemen, in je bed te zakken en aan het werk te gaan. Daar is niets mis mee als het voor u werkt, maar u wilt misschien wel ergens anders aan werken dan op de plek waar u normaal gesproken ontspant en slaapt. Om nog maar te zwijgen van de ergonomische aspecten. Het opzetten van een speciale werkruimte is een geweldige manier om een duidelijke lijn te trekken tussen thuis en op kantoor. Het is gemakkelijker om in de “werkstand” te komen als u een aangewezen werkplek bij u thuis heeft. Hier zijn een aantal dingen om rekening mee te houden bij de keuze van uw werkruimte.
Outlets: Probeer uw werkruimte in de buurt van stopcontacten in te richten, zodat u niet uw hele thuiskantoor naar een andere locatie hoeft te verplaatsen als uw laptop of telefoon op is.
Natuurlijk licht: Dit is een kwestie van voorkeur, maar werken met natuurlijk licht heeft veel bestudeerde voordelen, zoals een verhoogde productiviteit en betrokkenheid.
Een goed bureau: Als u slechts af en toe thuis werkt, kan een keukentafel goed genoeg zijn voor u. Als u echter veel tijd besteedt aan het werken vanuit uw thuiskantoor, is het een goed idee om te investeren in een bureau. Als u een goed bureau hebt, hoeft u uw apparatuur en papieren niet telkens te verplaatsen als u klaar bent met werken, en een bureau biedt ook opbergruimte voor uw werkgerelateerde spullen.
2. 2. Structureer uw dag
Het plannen van uw dag is essentieel als u wilt dat uw dag productief is, vooral omdat u bij thuiswerken geen specifieke begin- en eindtijd voor uw werkdag heeft. Het structureren van uw dag helpt om een onderscheid te maken tussen uw werkuren en vrije tijd en zo kunt u voorkomen dat u de hele dag moet werken. Er zijn vele goede manieren om u te helpen uw dag te organiseren, hier zijn de manieren waar we ons voor inzetten:
Werktijden: Bepaal de begin- en eindtijd van je dag van tevoren, zodat je een actueel tijdsbestek hebt voor je taken. Probeer je te houden aan de werktijden die je voor jezelf had ingesteld – het is niet altijd gemakkelijk, maar anders kun je uiteindelijk je vrije tijd opofferen. Bekijk voordat je afrondt je to-do lijst en als er iets niet is afgecheckt, zorg er dan voor dat je het voor de volgende dag prioriteit geeft.
Planning: Besteed het eerste uur aan admin-gerelateerde zaken, bijvoorbeeld het controleren van uw e-mails, het doornemen van uw agenda en mogelijke vergaderingen of gesprekken die u hebt gepland, het doornemen van uw to-do lijst etc. Voor de rest van de dag blokkeert u de tijd van uw agenda om u te concentreren op de belangrijkste taken die u gedurende de dag moet uitvoeren. Vul niet je hele werkdag, vergeet ook niet om wat tijd te laten voor het verzorgen van ad hoc zaken.
Eet: Geef jezelf genoeg tijd om te lunchen. Als u het “te druk” hebt om te eten, plan dan de lunchpauze in uw agenda in. Het is een goed idee om uw lunch van tevoren voor te bereiden, zodat u geen tijd hoeft te besteden aan boodschappen doen en koken tijdens uw werkdag.
3. 3. Neem pauzes
Het nemen van pauzes geldt voor alle werknemers, niet alleen voor afstandbedieningen, maar wanneer u thuis werkt is het vooral makkelijk om uw reguliere pauzes te vergeten. Vooral omdat er geen collega’s zijn om koffie mee te drinken. Af en toe 5 tot 10 minuten pauze nemen en weggaan van uw werkplek is goed voor uw productiviteit, maar ook voor uw ogen en geest. Het opnemen van regelmatige pauzes in uw werkdag zal u helpen om op te laden en beter te werken. Hier zijn een paar tips voor het nemen van pauzes:
Stel alarmen of herinneringen in: Als u gemakkelijk in uw werk wordt gezogen en gewoon vergeet te remmen, stel dan een alarm in om u eraan te herinneren. Een andere goede manier om ervoor te zorgen dat u uw pauzes kunt houden, is door ze in te plannen in uw agenda, net als alle andere taken. Een goede vuistregel is om elk uur een korte 5-10 minuten te nemen en elke 2 tot 4 uur een langere 30 minuten.
Beweeg: Zorg ervoor dat u zich tijdens uw pauzes verplaatst. U kunt een koffie halen, naar buiten gaan voor een kleine wandeling of een korte break workout doen. In principe is alles weg van uw scherm goed, vermijd uw pauzes alleen al door naar Youtube te kijken of door sociaal te scrollen.
4. 4. Communiceer
Werken op afstand bouwt grotendeels voort op vertrouwen en communicatie. Uw werkgever en medewerkers vertrouwen erop dat u uw werk doet en vice versa. Overcommunicatie is de sleutel tot succes op afstand. Overcommunicatie betekent niet dat u alles wat u doet rapporteert, maar dat u vaak genoeg, duidelijk genoeg en met iedereen die erbij betrokken is communiceert. Ga er niet van uit dat uw collega’s automatisch weten waar u mee bezig bent, neem de tijd om ze uit te leggen en laat ze vragen stellen. Zo bereikt u een communicatiecultuur:
Meld je aan: Laat je ’s morgens casual “How are things” bellen; het is goed om die waterkoeler-momenten te creëren die je normaal gesproken ook op kantoor zou hebben. Ook casual ochtendgesprekken zijn een goede manier om de dag te beginnen en te synchroniseren met uw collega’s.
Definieer doelen: Bepaal en documenteer de wekelijkse en dagelijkse doelen op persoonlijk en/of afdelingsniveau. De wekelijkse doelen en of ze al dan niet bereikt zijn, moeten in ieder geval gedocumenteerd worden zodat iedereen ze kan zien. Dit kan gedaan worden met behulp van bijvoorbeeld Slack, Notion of een eenvoudige spreadsheet. Het punt is dat iedereen in het bedrijf toegang moet hebben tot dit document.
Document: Communiceer consequent de voortgang van een grotere taak of project, zodat de betrokkenen te allen tijde de status weten. Er zijn geweldige tools (bijv. Linear, Notion, Trello) beschikbaar voor het samenwerken, volgen en documenteren van taken.
Hebben oproepen: Soms heeft het hebben van een snelle oproep meer zin dan te proberen alles te typen. Om uw gesprekken efficiënt te houden, moet u altijd proberen een agenda op te nemen in de uitnodiging voor de vergadering of deze voorafgaand aan de oproep te versturen. Vergeet niet om tijdens het gesprek aantekeningen te maken en een korte samenvatting te maken, deel die aan alle betrokkenen.
Maak regels: Definieer enkele basisregels voor communicatie, bijv. gebruik een telefoon voor dringende zaken, Slack voor zaken die u op dezelfde dag moet beantwoorden en e-mail voor een lage urgentie.
5. 5. Uitloggen
Een van de grootste uitdagingen bij het werken vanuit huis – vooral voor meer onervaren afstandsbedieningen – is weten wanneer je moet uitloggen. Mensen werken in verschillende schema’s of zelfs tijdzones en daarom kan uw e-mail en werkchat de hele dag door piepen. Dat betekent niet dat u constant stand-by moet zijn. Als je jezelf niet vrijgeeft, zul je uiteindelijk de klok rond moeten werken. Hier zijn enkele praktische tips met betrekking tot het afmelden:
Aftekenen: Het is een goede gewoonte om je collega’s te laten weten wanneer je je afmeldt voor de dag en het kan een goed idee zijn om zelfs de werkmail en chatmeldingen uit te schakelen. Zorg er gewoon voor dat er geen dringende zaken zijn die uw aandacht nodig hebben op dat specifieke moment.
Maak regels: Stel jezelf een aantal regels op, bijvoorbeeld, geen werkmails controleren en chatten na 6 uur ’s avonds. Dit zal u helpen om uzelf te ontkoppelen en te ontspannen.
Communiceer: Als u zich extra gestrest voelt en tijd nodig heeft voor een dieper herstel, plan dat dan in uw agenda zodat andere mensen kunnen zien dat u niet gestoord hoeft te worden in die tijd. De meeste instant message platformen stellen u ook in staat om een specifieke status in te stellen, dus zorg ervoor dat u ze gebruikt om anderen te laten weten dat u op dit moment niet online bent.
Iedereen heeft zijn eigen kijk op hoe je met succes op afstand kunt werken. Het kan enige tijd duren om te vinden wat voor u werkt en wat niet. Pas enkele van onze tips toe op uw thuiskantoorroutine en ontdek de voordelen van thuiswerken.
Als er op uw werkplek regelmatig veel afstandsbedieningen komen, bekijk dan zeker onze blogpost over hoe u medewerkers op afstand aan boord kunt krijgen.
Thuiswerk heeft heel wat voordelen. Soms is het fijn om samen met collega’s te werken in een bedrijf, maar je inkomen verdienen met thuiswerk is voor veel mensen een droom. Van thuis uit werken wil onder zeggen: geen files, zelf je uren kunnen bepalen, meer tijd voor de kinderen en meer vrijheid. Werken van thuis uit is voor veel mensen ideaal.